عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

عکسهای ایرانی و خارجی و مطالب جالب

**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت**

.:: روغن زیتون از خوردنیهای شفابخش است ! ::.

.:: روغن زیتون از خوردنیهای شفابخش است ! ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

از زمانهاى بسیار قدیم انسان مى دانست که اگر میوه زیتون را فشار دهد روغن مایعى از آن خارج مى شود که مزه و طعم مطبوعى دارد. کشورهایى که درخت زیتون در آن جا به عمل مى آید مخصوصا کشورهاى حوزه مدیترانه روغن زیتون را به فراوانى در دسترس خود دارند و از آن مصرف مى کنند و به این ماده روغنى (ملکه روغنهاى نباتى مایع) لقب داده اند.

قبل از کشف دنیاى جدید به وسیله کریستوف کلمب و فتح مستعمرات که باعث شناسایى بادام زمینى و روغن آن (آراشید) شد، کشورهاى اروپایى غربى از گردو، منداب و میخک روغن مى گرفتند و به مصارف غذایى مى رسانیدند. از قرون وسطى تا اواخر قرن چهاردهم کشت منداب که به فرانسه به آن کولزا مى گویند و هم چنین شلغم و میخک بیش از سیصد هزار هکتار از زمینهاى فرانسه را زیر کشت گرفته بود و صنعت روغنگیرى از این محصولات رونق بسیار داشت. در سال 1939 کشت این محصولات به یک دهم تقلیل یافت. در زمان جنگ روغنگیرى از این فرآورده ها دوباره شروع شد و روغن تخم گل آفتاب گردان هم به آن اضافه گردید ولى در حال حاضر بیش از هر روغن نباتى مایع در فرانسه روغن مایع بادام زمینى (آراشید) زیاد شده است. اکنون در فرانسه هر سال دویست و هشتاد هزار تن روغن آراشید (بادام زمینى ) و پانزده هزار تن روغن زیتون مصرف مى شود.

ارزش غذایى روغن زیتون
روغنهاى نباتى مایع برعکس روغنهاى سفت نباتى براى تغذیه بهتر و ارزش ‍ غذایى آن بیشتر است و از همه مهمتر اینکه زودتر هضم مى شود. روغنهاى مایع نباتى از نظر کالرى بسیار غنى هستند چنانکه صدگرم روغن زیتون هزار کالرى حرارت تولید مى کند. روغن مایع نباتى اگر صددرصد چربى داشته باشد املاح معدنى و ویتامین نخواهد داشت.
روغنهاى مایع نباتى خام بطور خفیف لینت دهنده هستند و از طرف دیگر ترشحات کیسه صفرا را آسان مى سازند و تولید صفرا را زیاد مى کنند.
روغنهاى مایع نباتى اگر بطور خام مصرف شوند همه هضم آن را مى توانند تحمل کنند حتى اشخاصى که نارسایى کبدى دارند.
درخت زیتون را وقتى بکارند میوه آن دویست تا صدوپنجاه برابر درشت تر از میوه زیتون درختانى است که به طور وحشى مى رویند.
روغن زیتون املاح معدنى زیادى مانند فوسفور، گوگرد، پوتاسیوم، منیزیوم، کلسیم، کلر، آهن، مس، منگنز، کاروتن و ویتامینهاى (آ) و (ث) دارد.

روغن زیتون مایع خام را چه اشخاصى مى توانند مصرف کنند؟
روغن زیتون مایع خام را همه مى توانند مصرف کنند.
به کسانى که نارسایى کبد دارند توصیه مى شود که براى رفع ورم کبدشان صبح ناشتا یک قاشق سوپخورى روغن زیتون خام بخورند.

چه روغن زیتونى مرغوب است؟
روغن مایع زیتون باید از میوه زیتون تهیه شود و با هیچ روغن مایع دیگرى مخلوط نشده باشد و کاملا زیتون خالص باشد تا بتوان اسم روغن زیتون را بر آن گذاشت.
بهترین روغن زیتون از فشار اول آن به دست مى آید که به آن روغن بکر مى گویند.
براى به دست آوردن روغن بکر زیتون، میوه هاى زیتون را در ماشینهاى مخصوص له مى کنند و به صورت خمیر در مى آورند و با پرسهاى هیدرولیک روى آن فشار وارد مى آورده اند و به این ترتیب هفتاد درصد روغنى را که در میوه زیتون است خارج مى کنند. این روغن زیتون بکر زیتون است . بعدا به تفاله هاى خمیر میوه زیتون آب جوش مى افزایند و آن را تحت فشارهاى شدید قرار مى دهند که سى درصد بقیه مواد روغنى آن خارج مى شود. این دو روغن فشار اول با فشار دوم مخلوط مى کنند و به نام روغن زیتون خالص در بازار مى فروشند. روغن زیتون بکر براى رفع یبوست و امراض کبدى بسیار مفید است.
موریس مسگه در کتاب خود به مبتلایان یبوست و امراض کبدى توصیه مى کند هر روز صبح ناشتا یک قاشق سوپخورى روغن زیتون بکر مصرف کنند تا عوارض یبوست و امراض کبدى در آنها برطرف گردد.

مصارف خارجى زیتون
- میوه زیتون رسیده را مى کوبند و به صورت ضماد روى دمل و آبسه مى گذارند خیلى زود آن را مى رساند.
- بچه هایى که کم خون هستند یا استخوانشان نرم است روغن زیتون را به بدن آنها مى مالند و حمام آفتاب مى دهند.
- روغن زیتون را به لثه هاى دندان مى مالند و با انگشت ماساژ مى دهند تا از پیوره جلوگیرى کند.
- روغن زیتون را با سیر کوبیده مخلوط مى سازند و از آن مرهمى درست مى کنند که آن را در جاهاى دردناک رماتیسم ، درد اعصاب و درد مفاصل مى گذارند تا آن را درمان کند.
- وقتى بخواهند از ریزش موى سر جلوگیرى کنند ده شب سر را با روغن زیتون چرب مى کنند، و دستمالى بر آن مى بندند. مى خوابند و صبح آن را با شامپوى زرده تخم مرغ مى شویند.
- براى معالجه نقرس ، پنج بابونه را در چهل گرم روغن زیتون مى خیسانند و آن را در بن مارى گرم مى کنند و یا در آفتاب مى گذارند تا شیره گل بابونه در روغن زیتون وارد شود. بعد آن را با فشار صاف مى کنند و روى جاهاى دردناک بیمارى نقرس مى مالند.
- براى معالجه یبوست هاى تشنج آور دویست تا چهارصد گرم روغن زیتون را با یک لیتر آب گرم مخلوط کرده و تنقیه مى کنند.

مناطق زیتون کارى ایران
در حال حاضر تعداد درختان زیتون ایران در حدود 132 میلیون درخت است که سطحى که زیر کشت آن قرار گرفته است در حدود 2650 هکتار است حد متوسط عمل کرد یک تن و نیم در هر هکتار و جمع کل تولید زیتون 400 تن و مقدار تولید روغن زیتون سالیانه 400 تن مى باشد.
ولى در برنامه پنجم علاوه بر اصلاح باغات زیتون در رودبار، بهشهر، گرگان ، گنبد کاوس در شمال و در استان فارس هم 10000 هکتار زمین زیتون کارى خواهد شد.
رودبار و طارم به سه هزار هکتار باغ و یک میلیون درخت زیتون یکى از مهمترین مناطق تهیه و تولید زیتون در ایران

: چگونه به کودکان علاقه خود را نشان دهیم ؟ ::.